Poradnik wyboru telefonu komórkowego i ułatwienia obsługi – skierowany do osób starszych

Nie zawsze łatwo dokonać właściwego wyboru, jeśli chodzi o telefon komórkowy. W dzisiejszym świecie urządzenie to musi spełniać wiele ról, począwszy od funkcji komunikacyjnych, a kończąc na opcjach rozrywkowych. Jest kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę przy zakupie takiego urządzenia oraz sposobów na uproszczenie jego obsługi bez konieczności wymiany na nowy model.

Za sprawą najnowszych technologii możemy pozostać aktywnymi uczestnikami społeczeństwa przez znacznie dłuższy czas niż kiedykolwiek wcześniej, dzięki w pełni wykorzystaniu możliwości innowacyjnych rozwiązań. Te służą nie tylko do komunikacji czy rozrywki, ale również do budowania relacji rodzinnych, rozwijania osobistych zainteresowań, prowadzenia aktywności fizycznej czy organizowania spotkań towarzyskich. Według najnowszych badań opublikowanych na portalu BMC Public Health, Internet i przede wszystkim smartfony wzbogaciły sposób interakcji międzypokoleniowej między rodzicami a ich dziećmi oraz kontakty społeczne i aktywności rekreacyjne[1]. Dane pokazują, że w ciągu ostatnich 10 lat odsetek osób korzystających z Internetu, smartfonów i wszystkich związanych z nimi aplikacji i funkcji skokowo wzrósł. Obecnie smartfony wykorzystuje aż 61% osób powyżej 65 roku życia oraz ogromną większość – 83% osób w wieku od 50 do 64 lat[2].

Z badań wynika, że dla starszych osób trudności stanowią przede wszystkim kwestie poznawcze, takie jak zapamiętywanie skomplikowanych sekwencji kroków potrzebnych do wykonania pewnych operacji, ignorowanie nieistotnych informacji, rozumienie ikon czy ukrytych menu nawigacyjnych. Doświadczają oni także pewnych barier fizycznych, jak trudności z obsługą drobnych przycisków, czytaniem małej czcionki czy słyszeniem dźwięków o niskim natężeniu.